INTERVIU: Alexandra și Daniel Pațanghel, Design Concept, soluții complete de amenajare la cheie, cu implementare prin producție în propria fabrică de mobilier, București
Forță și echilibru – acestea sunt cuvintele care îi definesc pe Alexandra și Daniel Pațanghel. Împreună formează Design Concept, o companie care oferă tot ce este necesar pentru o casă de vis: de la mobilier, până la ultimul detaliu de design.
Utilajele Felder Group sunt alături de ei, oferindu-le posibilitatea de a furniza clienților din clasa Premium amenajări interioare de înaltă calitate.
Au deschis chiar și un showroom lângă unitatea de producție, un loc unde clienții pot veni, pot vedea și testa calitatea mobilierului oferit de Design Concept.
Sunt și parteneri în viață. Reușesc să îmbine profesionalul cu familialul, pentru ca la finalul zilei să tragă linie și să rămână cu mulțumirea lucrului extrem de bine făcut. Amândoi spun că satisfacția pe care o văd în ochii clienților atunci când primesc cheia viitoarei case este de neegalat.
Puncte cheie:
- Producție: producție de mobilier la comandă, inclusiv canapele, din diverse materiale: PAL, MDF, lemn masiv, sticlă, blaturi de lucru termorezistente, din granit compozit sau HPL
- Utilaje achiziționate:
- Tăiere-formatizare: Fierăstrău circular de formatizat FORMAT4 kappa 400 x-motion cu masă mobilă X-Roll, înălțime de tăiere max. 133 mm, reglare electronică x-motion din panou touch
- Aplicare cant: Mașină profesională de aplicare cant pe drept FELDER G 380, grosimea foliei 0,4-5 mm, grosimea piesei 10-45 mm, grup de prefrezare, 2 grupuri de finisare
- Găurire și frezare: Centru de găurire multiplă și frezare cu comandă numerică (CNC) FORMAT4 C-express 920 Classic R și mașina de găurit multiplu FELDER FD 921
- Prelucrare CNC: CNC 3 axe cu masă nesting FORMAT4 profit H08 21.31 P și câmp de lucru nesting X=3.090 mm, Y=2.100 mm, Z=85 mm
- Exhaustare: Sistem industrial stationar de exhaustare FELDER RL 200 cu debit de aer aspirat 4.200 mc/h, suprafata filtranta 20 m², gura de exhaustare Ø 200 mm, rezervor rumegus 400 l
- Criterii pentru alegerea furnizorului de utilaje: consultanță de specialitate în alegerea soluțiilor tehnice pentru o producția de mobilier din sfera Premium; servicii rapide de asistență tehnică de la Blitz Service pentru utilaje Felder Group
- Secretul succesului afacerii sale: ofertă de soluții complete din zona Premium pentru amenajarea unei locuințe, de la schița de design interior, la producția de mobilier, până la instalarea de corpuri de iluminat, accesorii și decorațiuni
- Planuri de viitor: accesarea de fonduri europene în vederea achiziției de noi utilaje care să ducă afacerea mai departe, către noi zone inovative
Cum a început povestea Design Concept?
Alexandra Pațanghel: Ne-am cunoscut în 2008, când eu eram în căutare de producători de mobilă pentru proiectele pe care le aveam la momentul respectiv. Daniel avea o făbricuță mică, cu trei angajați și 300 metri pătrați. Pentru mine era exact ce trebuia și ce aveam nevoie la momentul respectiv.
Lucrurile au crescut cumva și, tot lucrând împreună de-a lungul timpului, la un moment dat, în 2013, am decis să ne unim forțele. Atât pe plan profesional, cât și pe plan personal.
Așa că am pornit la drum în 2013 și am deschis Design Concept Interioare.
Asta pentru că amândoi suntem pasionați de domeniul ăsta: proiectare, producție, implementare. Oferim clientului final soluția optimă de care are nevoie. Și din 2013 și până acum am mers împreună pe drumul acesta, cu pași micuți. Întâi într-un spațiu mai mic, apoi am trecut la un spațiu mai mare, pe urmă la un spațiu și mai mare.
Eu vin din zona de management, ulterior am văzut că am o pasiune pentru arhitectura de interior. Ca meserie de bază sunt economist, fac calcule, analize. M-a ajutat în companie partea asta, sunt mai ordonată în felul în care lucrez cu clientul, cu bugetul lui. Știu să ajut clientul să obțină exact ceea ce își dorește.
Dar dumneavoastră, domnule Pațanghel, cum ați început efectiv să lucrați cu lemnul?
Daniel Pațanghel: Eram la Facultatea de Construcții București. În anul doi de facultate, m-am mutat în garsoniera bunicii mele, care trebuia mobilată. Am găsit un meșter care, la un moment dat, m-a lăsat, având alte treburi de făcut la țară, în gospodărie. Și-a lăsat omul acolo uneltele și a zis că se întoarce peste două săptămâni. Între timp, m-am apucat eu de treabă. Am văzut că nu e mare filozofie. Și la final mi-a ieșit treaba, făcând și facultatea tehnică, vedeam lucrurile într-un fel. Și așa am zis să intru în producția de mobilă.
Mergeam și la facultate, făceam și mobilă.
În 2004, eram la sfârșit de facultate, am zis să deschid o firmă. Din 2000 până în 2004, am făcut mobilă pe la prieteni. După ce am deschis firma, am închiriat o hală micuță, 150 metri pătrați, și acolo m-am desfășurat. Targetul era să cumpăr utilajele. În 2007 am cumpărat o mașină de cant, un circular, am strâns bani pe firmă ca să pot să cumpăr lucrurile alea. Nu erau de la Felder, nu știam de Felder atunci.
Și după aia, încet, încet, am produs cu utilajele mele. Și încet, încet, așa am ajuns la anul 2008, când am cunoscut-o pe soție.
În domeniul ăsta trebuie să înveți să crești. Și crești investind în utilaje.
Atunci poți să mergi mai departe. Poți să îți permiți utilaje, să schimbi utilajele, să iei utilaje noi, utilaje mai performante, cu alte capacități, să faci cât mai multe.
Oare mai țineți minte prima lucrare făcută atunci la început?
Daniel Pațanghel: Prima lucrare a fost pentru unchiul meu, i-am făcut o bucătărie, și o are și acum.
Revenind în prezent, cum a apărut ideea de a deschide showroom-ul?
Alexandra Pațanghel: La un moment dat am zis că e cazul să facem un showroom, pentru că știm să facem multe lucruri și vrem să oferim clientului final și viziunea noastră transpusă într-un plan real. Deși noi am făcut multe showroom-uri de prezentare în ansamblurile rezidențiale, unde putem merge cu orice fel de client, totuși aveam nevoie de ceva al nostru stabil pe termen lung. Pentru că acele showroom-uri sunt de prezentare un an, doi, după care se vând.
Așa că a apărut showroom-ul de aici, construit lângă spațiul de producție.
În plus, în 2021 am hotărât să deschidem și zona de tapițerie.
Asta pentru că deja noi avem know-how-ul pe partea de elemente de lemn, construcție interioară, pentru că doar cu asta ne ocupăm. Și atunci nu trebuia decât să adaptăm partea finală de burete, tapițerie și ce elemente mai sunt într-un produs precum canapeaua. Asta ca să înglobăm cât mai multe produse pe care noi să le facem in-house.
Și atunci când venim la clientul final și spunem aceasta este soluția, acesta este proiectul, acesta este bugetul, din proiectul acesta, peste 60% este executat de noi în fabrică.
Restul sunt elemente diferite cum ar fi tapet, corpuri de iluminat, alte accesorii pe care nu le producem, dar pe care le punem la dispoziție clientului.
Deci oferiți soluții complete.
Alexandra Pațanghel: Soluții complete de amenajare la cheie, cu implementare prin producție proprie în fabrică la noi.
Și clientela la dumneavoastră cum arată? Care e specificul ei?
Alexandra Pațanghel: Specificul clientelei noastre este de la mediu în sus. De asemenea, avem și clienți investitori, care atunci când achiziționează mai multe unități pentru investiție la noi în țară, în diferite zone din țară, le proiectează pentru a fi închiriate. Și atunci ce vor de la noi sunt soluții eficiente, practice, convenabile prin prisma materialelor folosite. Așa că pentru acest tip de clienți venim cu materiale din zona normală de cost, dar înalt calitative, cu propuneri pentru strictul necesar și venim cu o implementare rapidă.
Atunci când pornim lucrul pentru 30 de dressinguri toate aceeași dimensiune, având utilaje performante, deja lucrurile merg mult mai repede.
Acest tip de amenajări fac parte din zona low-cost pe care o punem la dispoziție clienților investitori. În general, clienții pentru care noi lucrăm își doresc o amenajare completă la cheie, pentru că vor să economisească timp și efort. Este clientul care locuiește în zona de nord, are fonduri alocate pentru amenajare, poate chiar dacă și-a luat credit pentru locuință, dar măcar 15% din valoarea imobilului îi deține pentru a face amenajarea și implementarea.
Noi targetăm și clienții din zona luxury pentru că potențial avem. Avem deja niște proiecte făcute destul de spectaculoase.
Ca nivel de execuție și ca nivel de ce putem să oferim clientului final, suntem poate peste mulți producători din piață.
De asemenea, lucrăm și cu arhitecți care vin la noi cu proiectul complet, pe care noi îl ofertăm și pe care la fel îl implementăm.
Cum ajung la dumneavoastră clienții?
Alexandra Pațanghel: În principiu din recomandări, de pe site, de pe Facebook, prin campanii de promovare. De exemplu, avem câțiva arhitecți cu care lucrăm de ceva vreme și care au venit la noi în urma unei campanii pe care am făcut-o noi pe email, stabilind câteva întâlniri punctuale cu ei. Le-am trimis videouri cu lucrările pe care noi le facem, au venit aici, am discutat și așa am început să lucrăm, practic, cu fiecare în parte.
Ați făcut vreodată vreun calcul? Câte lucrări ați avut până acum?
Alexandra Pațanghel: E greu de estimat, sunt multe, multe lucrări.
Dar una specială, care v-a rămas în minte?
Alexandra Pațanghel: Am avut o amenajare de care noi suntem foarte mândri din toate punctele de vedere.
Este, cred că, cea mai luxoasă și cea mai scumpă amenajare a noastră. A fost în Gafencu, un bloc pe șoseaua Nordului, unde apartamentele pornesc de la 500.000-600.000 de euro, apartamentele mici, și se duc până la mult mai mult, apartamentele mari.
Era un penthouse, al unui investitor cu care noi lucrăm. Investitorul a cumpărat apartamente de aici și noi le-am mobilat.
Și, la un moment dat, pentru că avea multe apartamente de gestionat, deși avea oameni angajați, venea foarte des în țară și s-a hotărât să nu mai stea la hotel și să aibă un spațiu al lui în care poate să organizeze și alte lucruri. Și acel penthouse a fost cel mai spectaculos proiect.
L-am luat de la zero, efectiv, cu tot procesul, de la proiectare până la execuție, implementare, montaj.
Videoul principal de pe site-ul nostru este de acolo.
Nouă ne-a plăcut pentru că ne-am pus amprenta total.
Am utilizat la momentul respectiv ce era în trend atunci, ce se cerea din toate punctele de vedere.
A contat foarte mult faptul că a avut clientul încredere totală în noi și ne-a spus “ăsta-i apartamentul, asta-i cheia, ăștia-s banii, ne vedem peste trei luni.” A contat enorm de mult lucrul ăsta pentru noi și dovadă că nici nu l-am dezamăgit. Acum apartamentul l-a vândut și aparține lui Sebastian Dobrincu.
Daniel Pațanghel: Ăsta a fost, practic, primul proiect pe care l-am produs pe C-Express.
Adică, noi am achiziționat C-Express-ul și chiar ne-a prins foarte bine, pentru că a lucrat și rapid și precis. Ne-a ajutat mult.
Erau elemente care manual nu puteai să le faci, sau să le faci pe multiplă. Erau dificile chiar și decupajele. A fost foarte bine venit.
Am avut fler, așa, nu știu. Ne-a prins atunci momentul, am zis hai să ridicăm ștacheta și a fost alegerea potrivită.
Și dacă tot am ajuns la Felder, cum ați ajuns dumneavoastră la Felder Group, să cunoașteți utilajele?
Daniel Pațanghel: În 2014 am făcut pasul către multiplă.
Am căutat și am dat și de băieții de la Felder care au știut să își vândă practic utilajul.
Alexandra Pațanghel: Eu îmi aduc aminte că am văzut utilajele la târgul de la Romexpo din 2014. Și atunci am început să căutăm, am luat mai multe oferte, mai multe variante. Nu a fost Felder Group varianta cea mai ieftină. Știu că te-ai și dus atunci la Felder Group.
Daniel Pațanghel: Băiatul cu care am vorbit a știut să vândă și nu a vândut ceva care să te păcălească, a venit și cu argumente pro și cu argumente contra.
Pentru mine a fost varianta pe care am considerat-o că ar fi o alegere bună nu prin prisma prețului neapărat, dar am văzut lucruri foarte bune pe videoclipurile făcute.
Alexandra Pațanghel: Daniel se uita la un moment dat pe YouTube, pe videoclipuri făcute de Felder Group și de alți producători pentru că încerca să vadă cum lucrează realmente utilajele de la mai multe firme.
Și acum cum vă ajută în producție utilajele Felder Group?
Daniel Pațanghel: Foarte mult.
C-Expressul este pe partea de mobilă top, e foarte rapid, poți executa produse de mobilier repede, precis și le livrez imediat.
CNC-ul H08 este o completare a lui, nu poate să facă la fel de repede ce face C-Expressul și nici invers. Adică H08 vine cu lucruri noi, pe care nu le poate face C-Expressul, dar se completează foarte bine.
Dacă ar trebui să dau o propunere de start altora, C-Express-ul ar trebui să fie primul cu care ar trebui să înceapă. Apoi, dacă vor să extindă, să înceapă să facă frezări, să meargă la CNC cu masă, de la H08 în sus.
Simțiți că aveți un avantaj pe piață având utilaje performante?
Daniel Pațanghel: Da, vorbim de o încredere pe care o avem. Iar avantajul final îl are clientul.
Avantajul meu e că le execut repede, execut și ce își dorește, vin și cu lucruri noi. Adică nu mă limitează.
Alexandra Pațanghel: Am ajuns să facem inclusiv prestări servicii pentru alți colaboratori care nu au utilaje, nu au decât un atelier foarte mic și nu-și permit să-și cumpere utilaje.
Și atunci vor să ofere și ei o calitate superioară clientului final, dar pentru că nu-și permit să-și cumpere un utilaj, apelează la noi să facem partea de găurire, frezare, de decupaje.
Unii nu-și permit, altora le e teamă să le achiziționeze. Găsesc o teamă în a le folosi. Dacă nu știi să gândești procesul întreg cu toate detaliile lui, cu toate tipurile de accesorii pe care le folosești, atunci e greu să proiectezi un reper.
Iar relația cu reprezentanții Felder Group cum arată?
Daniel Pațanghel: De câțiva ani de zile țin legătura cu Paul Năstase – Director Regional Vânzări Transilvania și Maramureș.
Ce-mi place în general la oamenii de la Felder este că nu conving clientul și atât. Ei conving cu utilajele.
Îți arată care sunt specificațiile tehnice exacte, își fac treaba băieții rapid și prompt. Orice problemă am întâmpinat, s-a rezolvat.
Vin la revizii, se mișcă repede. Costurile nu le discut, sunt mari, sunt mici, le plătești. Până la urmă, dacă vrei să cumperi ceva bun, trebuie să plătești. Noi suntem foarte mulțumiți.
Am auzit și de alte nume din piață care nu vin la revizii, la constatări, vin târziu și lucrurile astea te dezamăgesc și te țin pe loc în producție.
Cum arată planurile de viitor?
Daniel Pațanghel: Încercăm să mai achiziționăm utilaje. Tot ce am achiziționat până acum au fost utilaje pe care le-am luat din fonduri proprii, dar luăm în calcul și partea de fonduri europene, pentru a achiziționa o mașină de cant mai mare și un utilaj de tăiat în pachet.
Cum vă împărțiți sarcinile în companie?
Daniel Pațanghel: Eu sunt pe partea de producție, soția e pe partea de design, discuții cu clienții.
Acum știm fiecare ce avem de făcut. La partea de angajați e mai dificil. E greu să găsești angajați care să se priceapă să lucreze cu utilajele astea.
De exemplu, eu sunt beneficiarul total al CNC-ului H08 și e jucăria mea de bază. Eu sunt cel care lucrează cu el. Nu am pe cine să angajez. Am un băiat pe care l-am antrenat pe C-Express. Lucrează foarte bine. Vine și din partea de mobilă. Gândește cum se îmbină corpurile, cum se închid. Înțelege lucrările, le execută bine. Unde nu înțelege, vine și spune și decidem exact ce să facă. Iar pe partea de frezări, pe partea de H08, acolo e horror.
Alexandra Pațanghel: În ultima perioadă, în orice domeniu, găsim din ce în ce mai puțină forță de muncă.
Cu cât industrializăm mai mult procesul tehnologic, cu atât reușim să rămânem pe piață.
Angajatul azi este, mâine nu mai vine, îl trimiți la cursuri de perfecționare, îl ții un an, doi, pe un salariu decent și apoi poate pleca cu tot ce a acumulat. Pe când utilajul, rămâne aici.
Eu văd utilajul ca pe 10 angajați, indiferent de domeniu, fie că faci mobilă sau tălpi de pantofi.
Ai investi într-un utilaj care 10 ani de acum încolo este lângă tine, orice ar fi? Eu zic că da, sunt convinsă.
Daniel Pațanghel: Un utilaj Felder Group e un angajat perfect, dacă are curent, el face ce îi dai. Nu regret nimic din tot ce am cumpărat.
Un utilaj Felder Group e un angajat perfect, dacă are curent, el face ce îi dai.
Știu capacitatea fiecărui utilaj pe care-l am. Văd ce poate să facă și încerc să obțin cât mai mult procentaj din ce știe să facă.
Cu câți angajați lucrați?
Daniel Pațanghel: În momentul ăsta, noi fiind și pe partea de canapele, paturi tapițate, unde avem utilaje tot de la voi, Hammer, avem practic două grupe: partea de mobilă și partea de canapele. În total, în momentul ăsta, și mobilă, și canapele, cred că suntem vreo 19.
Totuși suntem puțini, fiindcă văd că dacă unul lipsește, există o găurică ce trebuie să o acopere altcineva. Și nu e același ritm. Accelerăm un pic, că nu avem încotro. E greu de găsit oameni.
Utilajele vin să acopere golul ăsta, al lipsei forței de muncă.
Dar totuși, ai nevoie de forță de muncă, de oameni care să folosească utilajul.
Ce înseamnă calitate pentru dumneavoastră?
Daniel Pațanghel: Felder chiar e calitate.
Aici pot să zic că Felder e calitate în execuție, calitate în precizie, calitate în viteză. Utilajele sunt de anduranță. Adică chiar lucrează fără probleme.
Iar partea de mobilă, dacă nu aspiri către a o moderniza cu utilaj, te opui progresului și ai de pierdut. Și trebuie să înțelegi clienții. Sunt clienți care vin pur și simplu la primele discuții, ne întreabă de utilaje, vor să știe cu ce utilaje lucrăm. Sunt unii care vor să vină aici să vadă cum lucrăm. Noi, în momentul ăsta, avem un spațiu de producție de 1600 de metri pătrați, vin clienți aici și sunt fascinați când văd cum lucrăm și cu ce lucrăm.
Și câștigăm încredere. În momentul în care tu îl aduci exact în inima producției, deja i-ai câștigat încrederea. Vede că ai investit în utilaje, vede că hala de producție e pusă la punct.
Cum se leagă lucrurile în familie?
Alexandra Pațanghel: Se leagă de la sine.
Daniel Pațanghel: Când plecăm în vacanță, de exemplu, eu pot să lucrez cu utilajele și online. Intru online, dau drumul la utilaj, H08-ul lucrează online.
Alexandra Pațanghel: El înainte să plecăm la plajă, stă să mai programeze niște lucruri acolo.
Dar suntem conștienți amândoi că trebuie să meargă lucrurile, e business-ul familiei.
Cumva, când ajungem acasă, lucrurile legate de serviciu, încercăm să le lăsăm aici. Este foarte greu de multe ori. În plus, după orele de program de la birou, mai rămân lucruri ce trebuie neapărat rezolvate: convorbiri pe ultima sută de metri cu un client, programări pentru ce se livrează a doua zi.
Nu e ușor.
Dar, în afară de recunoștința și mulțumirea faptului că fiecare proiect ne aduce satisfacții, este extrem de importantă reacția clientului care vine și ne mulțumește pentru ce am livrat.
Asta e cea mai mare mulțumire. E un domeniu din care mereu înveți ceva nou, vine un utilaj nou, vine un client cu o provocare nouă, noi vrem să răspundem provocărilor și găsim o soluție.
Alexandra și Daniel Pațanghel ne oferă un exemplu de pasiune în domeniul în care lucrează: amândoi acoperă zone diferite ale companiei lor, Design Concept, și se completează reciproc astfel încât la final, clienții să fie cei în câștig. O casă de vis, cu amenajări și mobilier extrem de calitative, atenție la cele mai mici detalii sunt atuurile care le oferă un avantaj competitiv pe piață. Iar utilajele Felder Group sunt mereu acolo, pentru orice idee de producție, oricât de îndrăzneață ar fi. Suntem mândri să îi avem pe Alexandra și Daniel în comunitatea #lemn.expert!
Puteți afla mai multe despre activitatea Design Concept accesând site-ul companiei, pagina de Facebook, Instagram și canalul de Youtube.