Sistemul de management al calității pentru firmele mici și mijlocii – Partea I

Sistemul de management al calității nu este doar pentru firmele mari și foarte mari. ISO se adresează și firmelor mici și mijlocii, iar implementarea standardului de calitate reprezintă o investiție favorabilă și o adevărată oportunitate pentru creșterea afacerii.

Calitatea, asigurarea calității și managementul calității sunt concepte care reprezintă, din ce în ce mai mult, obiectivul central al organizațiilor orientate către succes, indiferent de produsul realizat sau serviciul prestat, domeniul de activitate sau mărimea acestora.

 

De ce ISO 9001:2015 pentru firmele mici și mijlocii?

Cu cerințe tot mai mari asupra întreprinderilor mici și mijlocii privind calitatea, prețul și serviciile, cea mai eficientă modalitate de a spori încrederea clienților este structurarea unui sistem de management al calității. Pentru o afacere mică, acest lucru nu este atât de descurajator precum ar putea să pară, deoarece ar trebui întotdeauna să se bazeze pe modul în care sistemele de afaceri funcționează în prezent. Chiar dacă implementarea unui sistem de management al calității nu este în fruntea listei de priorități ale firmelor mici și mijlocii, este totuși important ca această opțiune să fie luată în considerare pentru că implementarea unui sistem de management al calității este o investiție favorabilă pentru afacerile mici sau la început de drum.

 

Beneficiile implementării sistemului de management al calității ISO 9001 pentru firmele mici și mijlocii

Standardul ISO 9001:2015 este o adevărată oportunitate pentru creșterea afacerii și, prin urmare, a profitabilității, pentru că oferă posibilitatea de a încheia contracte cu acei clienți pentru care certificarea este o cerință contractuală. Iată care sunt avantajele implementării sistemului de management al calității.

Avantaje externe:

  • recunoaștere și încredere: ISO 9001 este standardul recunoscut al sistemului de management al calității la nivel mondial. Odată cu implementarea acestuia, veți confirma faptul că ați depus efortul de a implementa sisteme pentru a respecta standardul de calitate și pentru a furniza produse sau servicii care să corespundă în mod consecvent cu cerințele clienților;
  • stabilitate și profitabilitate: procesul de revizuire și îmbunătățire continuă asigură eficientizarea activităților / operațiunilor în cadrul firmei și creșterea atât a nivelului de satisfacție a clienților, cât și numărul acestora. În final, totul se traduce în profitabilitate crescută și stabilitate în afaceri.

Avantaje interne:

  • angajații vor lucra în cadrul unui sistem comun, logic și consecvent, realizând procese repetate pentru a putea obține în mod constant lucrurile cum trebuie;
  • activitatea zilnică, dar și gestionarea situațiilor neprevăzute vor fi abordate în mod eficient pentru că procesele vor fi clar definite și convenite;
  • toți angajații vor fi instruiți și vor ști ce au de făcut, fiecare în parte, fără timp pierdut în căutarea de informații;
  • certificarea ISO conferă încredere în afacere, ceea ce vă asigură creșterea portofoliului de clienți și, implicit, creșterea afacerii;
  • viteza de reacție a echipei va crește simțitor atunci când lucrurile nu merg bine;
  • echipa are capacitatea de a lua în considerare în mod colectiv acțiunile de corectare și de prevenire, iar în cazul în care apare o altă problemă, echipa se bazează pe proceduri pentru a identifica și rezolva problema mult mai rapid;
  • prin îmbunătățirea controlului asupra afacerii și prin raportări, veți avea o viziune mai clară asupra modului în care se desfășoară afacerea, dar și asupra altor aspecte care, în cazul neimplementării standardului de management al calității, ar trebui analizate mult mai detaliat;
  • 61,8% din companii au văzut o reducere a probabilității de a greși.

Rezultatele pozitive ale implementării sistemului de management al calității din ISO 9001 sunt de necontestat. Un studiu de piață realizat de British Standards Institution (BSI ), între 2012 și 2015, a arătat că 50,6% din întreprinderi atrag noi clienți, ca rezultat al implementării și obținerii certificării ISO. Mai mult, 62,2% raportează îmbunătățiri ale produselor sau serviciilor, iar 60,8% raportează o creștere a încrederii în afacerea lor.


Acest articol este oferit de Felder Gruppe România împreună cu Asociația Română pentru Calitate.