INTERVIU Felder Gruppe România: Bogdan Barnoveanu, Bonarte, Iași
Cum ați ajuns să activați în domeniul producției de mobilier?
Când am cunoscut-o pe soția mea, lucra la o firmă foarte mare în domeniul exploatării lemnului din Bacău. Mergând la ea la serviciu și văzând ce înseamnă, ne-am gândit să facem și noi o afacere în domeniu. Am început să ne interesăm de ce scule și echipamente avem nevoie și, s-a nimerit, ca în perioada aceea să facem o vizită în Ungaria unde am văzut o unitate mică de producție de mobilier. Asta se întamplă prin anul 1999. A trecut un an de atunci, ne-am căsătorit și eu am fost nevoit să vin în Iași pentru că eram asociat într-o tipografie. Așa că ne-am mutat amândoi aici și am deschis firma de producție de mobilier.
De la început și până acum am schimbat vreo cinci circulare până am ajuns să iau unul de la Felder Gruppe.

Însă, într-un an am renunțat la tipografie și ne-am ocupat împreună de firma, începând din anul 2002. Am închiriat un spațiu, am angajat doi-trei oameni și, încet-încet, am dezvoltat afacerea. Am reușit să facem o rată la bancă și să cumpărăm spațiul pentru a nu mai plăti chirie. Apoi am vândut-o și ne-am construit hala în care lucrăm acum (600 mp, parter și etaj) și care este aproape de casa noastră. Acum avem noi trei firme care stau cu chirie în hala noastră. De la început și până acum am schimbat vreo cinci circulare până am ajuns să iau unul de la Felder Gruppe.
Am câștigat pe termen lung.
Care credeți că este diferența dintre fierăstrăul circular de la Felder și celelalte?
Nu pot fi comparate. Diferența este foarte mare. De aceea am și ales varianta aceasta la care am garanție șase ani la sistemul culisant.
M-am interest și sunteți singurii care oferă o astfel de garanție. Așa că n-am mai stat pe gânduri, chiar dacă a fost puțin mai scump față de altele. Am câștigat pe termen lung. Pe celelalte le-am ținut maximum doi ani, iar acesta îl am de nouă-zece ani și merge foarte bine. Oricine a venit la noi și m-a întrebat de circular l-am trimis la dumneavoastră pentru că sunt foarte mulțumit de el.

În afară de circularul luat în anul 2008, mai avem un ABS (mașina pentru aplicarea cantului) de anul trecut și mașina de găurit multiplu de anul acesta.
Pentru productivitatea noastră sunt foarte bune și foarte potrivite. Tot de la Felder Gruppe România am luat și sculele Festool care sunt extraordinare. Sunt foarte mulțumit de ele.
Pregătirea dumneavoastră teoretică are legatură cu domeniul mobilei?
Eu am făcut marketing și tehnică dentară. Prima are, dar a doua nu.
De ce nu ați profesat în domeniul medicinei? Mai ales în cel stomatologic care este unul avantajos financiar.
Tehnica dentara este un domeniu sedentar. De dimineața până seara stai pe scaun și faci același lucru. Eu nu sunt așa. În domeniul mobilierului te miști tot timpul, ai comenzi în țară sau în străinătate, îți procuri materia primă etc. Nu stai. Iar eu sunt un om activ, nu-mi place să stau.
Ați avut un model care v-a inspirat să porniți pe acest drum?
Unchiul meu este sculptor. A făcut o școală în domeniu înainte de ’89 și a mers pe drumul acesta. De doi ani este sculptor la Vatican. Locuia într-un sat de pe lângă Vaslui. Și pentru că lucra foarte mult pentru mănăstiri și biserici, din vorbă în vorbă, a ajuns să fie recomandat pentru Vatican și l-au luat acolo.
Revenind la chiriașii pe care îi aveți, aceștia activează în domeniu?
Da. Sunt firme mici care nu-și permit să-și cumpere echipamente, toate debitarile realizându-le la noi. Am încercat să atrag firme în domeniu ca să îmi pot pune utilajele la munca. În felul acesta le încarc cel puțin patru-cinci ore/zi și își scot banii de rate.
Ce contează cel mai mult pentru dumneavoastră când îl achiziționați un echipament?
Foarte multe lucruri. Cred că îmi ia vreo două-trei luni în care studiez înainte să fac o achiziție. De la garanție, prețul accesoriilor și motorizare până la consum, materialele din care este realizat și service-ul oferit.
Cum v-au ajutat echipamentele de la Felder Gruppe în activitate?
Te ajută mult pentru că se defectează foarte greu, pentru că cel puțin 80% dintre greșeli sunt umane și nu tehnice, pentru că au un consum mic de curent, dar și pentru că oferă productivitate bună (în funcție de gama pe care ai ales-o).
Ce credeți că apreciază clienții dumneavoastră la serviciile pe care le oferiți?
Calitatea serviciilor și respectarea termenelor de livrare. Acestea sunt și elementele cu care ne facem reclamă. Clienții mulțumiți sunt fideli și aduc alți clienți. Cu majoritatea lucrăm de mulți ani și ne-au recomandat și altora.
Ați avut o lucrare deosebită de care vă amintiți cu placere?
Cea mai plăcută experiență am avut-o în urmă cu doi ani când am realizat o lucrare pentru un client din Germania, un hotel. A fost ceva nou și interesant pentru noi să facem export de mobilier. În rest, în România am facut multe. De exemplu magazine și malluri în toată țara.
Ați mai făcut export de atunci?
Am mai trimis mobilă unor români care muncesc în Italia în baza proiectelor realizate de ei, dar nu le-am montat. Doar clientului din Germania i-am asigurat și montajul.
Care a fost primul obiect de mobilier pe care l-ați realizat?
O bucătărie pentru un prieten.
De ce ați ales numele Bonarte? Ce înseamnă?
Soția mea a ținut mult să se numească așa de la frantuzescul Bon art, dar până la urmă a ajuns Bonarte, cum îi spune toată lumea.