MAM Bricolaj – de la ucenic la Cooperativa Mobilă și Tapițerie, la o afacere cu 60 de angajaţi sau de la cusut de espadrile la peste 30.000 de piese tăiate și căntuite pe lună

Cunoașteți un atelier de producție de mobilier unde angajații sunt relaxați, zâmbesc și glumesc? Știm noi unul, cel de la MAM Bricolaj din Berceni. O fi așa datorită faptului că managerul a plecat de la a fi ucenic? Sau datorită faptului că salarizarea este transparentă? Sau datorită implementării ISO? Sau datorită investițiilor în echipamente performante care fac mai ușoară munca angajaților? Sau din alte motive? Vă invităm să cunoașteți povestea MAM Bricolaj prin ochii creatorului, Cristian Găvan.

Text și foto: Dan Călin

MAM Bricolaj – de la ucenic la Cooperativa Mobilă și Tapițerie, la o afacere cu 60 de angajaţi sau de la cusut de espadrile la peste 30.000 de piese tăiate și căntuite pe lună

Cunoașteți un atelier de producție de mobilier unde angajații sunt relaxați, zâmbesc și glumesc? Știm noi unul, cel de la MAM Bricolaj din Berceni. O fi așa datorită faptului că managerul a plecat de la a fi ucenic? Sau datorită faptului că salarizarea este transparentă? Sau datorită implementării ISO? Sau datorită investițiilor în echipamente performante care fac mai ușoară munca angajaților? Sau din alte motive? Vă invităm să cunoașteți povestea MAM Bricolaj prin ochii creatorului, Cristian Găvan.

Text și foto: Dan Călin

MAM Bricolaj – de la ucenic la Cooperativa Mobilă și Tapițerie, la o afacere cu 60 de angajaţi sau de la cusut de espadrile la peste 30.000 de piese tăiate și căntuite pe lună

Text și foto: Dan Călin

MAM Bricolaj – de la ucenic la Cooperativa Mobilă și Tapițerie, la o afacere cu 60 de angajaţi sau de la cusut de espadrile la peste 30.000 de piese tăiate și căntuite pe lună

Text și foto: Dan Călin

INTERVIU Felder Gruppe România: Cristian Găvan, MAM Bricolaj, București

Cine este Cristian Gavan și care este povestea lui?

De mic am avut spirit antreprenorial și mi-a plăcut să am banii mei, să fiu independent financiar. Și pentru că mama avea o mașină de cusut, am început să produc saci de umăr și, ulterior, espadrile pe care le vindeam în târg. Asta se întampla în anul 1986. Apoi, terminând clasa a X-a, mi-am dat seama că liceul nu îmi oferea perspective. Așa că, la 16 ani, am început cursurile Școlii Profesionale de Mobilă și Tapițerie de la UCECOM. Am ajuns acolo fiind sfătuit de unchii mei care mi-au spus că „Meseria este brățară de aur” și că astfel voi avea mereu bani în buzunar. Și chiar așa a fost. După ce am terminat școala, dar și liceul la seral în paralel, am început cu reparații de paturi și canapele, iar în comparație cu colegii care absolviseră liceul la zi chiar aveam bani.

Foto: Cristian Găvan, MAM Bricolaj, București și Gerard Tăicuțoiu, specialist Felder Gruppe România

 

Am lucrat puțin la Cooperativa Mobilă și Tapițerie, iar apoi m-am angajat la Opera, la decoruri, deoarece îmi rămânea mult timp liber pentru alte lucrări în particular. Apoi, când aveam 22 de ani, în anul 1994, mi-am deschis propria firmă – Cripet Service – unde am început să procesez PAL melaminat și câteva elemente din lemn. Numele firmei vine de la Cristian și Petruța, adică eu și soția mea, cu care sunt împreună de aproape 25 de ani pe care îi vom sărbători anul viitor. Câțiva ani ne-am ocupat numai de reparații cu trei angajați, însă ele nu aduceau același profit ca realizarea de obiecte noi de mobilier. Așa că am trecut la producție. Am angajat oameni, am cumpărat un circular și o mașină de cant, iar eu făceam proiectarea și îmbinarea culorilor pentru că urmasem un curs de design interior.

Văzând ce lucruri frumoase ies din mainile noastre și că avem clienți fericiți a început să-mi placă tot mai mult domeniul. Și pentru că afacerea a început să crească a apărut nevoia de a fi manageriată mai bine. Așa că am studiat Administrarea Afacerilor ca să nu pierd hățurile din mâini. Am plecat de la trei angajați și am ajuns să fim 60 în prezent, cu tot cu mine.

 

De ce ați numit compania și magazinele MAM Bricolaj?

La școală am învățat că lucrurile trebuie să fie simple și inteligibile. De aceea am ales acronimul MAM care înseamnă Materiale și Accesorii pentru Mobilier. Ulterior, pentru că au apărut tot mai multe persoane cărora le plăce să facă singure tot felul de lucruri prin casă am adăugat și Bricolaj în nume.

Care a fost primul obiect de mobilier pe care l-ați realizat?

Un cuier. Erau la modă atunci cuierele capitonate de hol. Duceam la magazine și câte zece astfel de cuiere pe zi. Erau profitabile.

A fost cineva care v-a inspirat de-a lungul anilor?

Fă treabă bună și clienții te vor căuta! Iar acesta este cel mai bun marketing.

Da. A fost profesorul Constantin Bucur, zis Titi Bucur, de la școala profesională, care mi-a insuflat dorința de a realiza lucruri de cea mai bună calitate. Îmi mai dădea câte una peste ceafă sau îmi tăia din bani sau mă punea să refac totul până ieșea foarte bine. Dar m-a învățat să am grija la detalii. Lucrează și acum la Cooperativa Mobilă și Tapițerie. Avea concepția aceasta: „Fă treabă bună și clienții te vor căuta!” Iar acesta este cel mai bun marketing.

Familia se implica active în afacere, ați transmis valorile mai departe?

Soția conduce magazinul celălalt și supraveghează ca lucrurile să meargă bine acolo și clienții să fie mulțumiți. Dar avem și două fete. Cea mai mare studiază marketingul, pentru că toți avem nevoie de el. Iar cea mai mică este în clasa a VI-a și este și mai implicată – îi place să stea la casa de marcat atunci când este în vacanță, sperând ca îi rămân și ei ceva bani la sfârșitul zilei.

 

Care este secretul succesului MAM Bricolaj?

La Administrarea Afacerilor nu ne-a putut lămuri niciun profesor care tip de afacere este cea mai bună: să vinzi puțin și scump sau mult și ieftin. Pentru dispersia riscului am ales să vindem către mass market și ne adresăm celor care vor produse bune calitativ la un preț rezonabil sau chiar mic. Lucrăm foarte mult cu clientul final, inclusive în producție, și realizăm foarte multe carcase și subansamble pentru mobilier.

Foto: Cristian Găvan, MAM Bricolaj, București și Gerard Tăicuțoiu, specialist Felder Gruppe România, Agregat industrial pentru aplicarea cantului FORMAT-4 Tempora 60.12 E-Motion

 

Povestiți-ne despre cursurile pe care le organizați pentru cei care vor să învețe să producă mobilier.

Cursul Școala de Mobilă este organizat pentru clienții finali, dar și pentru meseriașii care nu cunosc toate accesorile sau nu știu cum să producă toate corpurile de mobilier. Am început în urmă cu mai mult de trei ani, în toamna lui 2013, pentru că mulți clienți finali ne întrebau cum să-și monteze mobila. S-a demonstrat că a fost o idee foarte bună. Am învățat și noi de la ei pentru că unul care nu se pricepe pune întrebări și probleme la care nu te gândești. Cursurile se desfășoară de trei ori pe an și durează trei luni, având loc doar în zilele de joi între orele 18:00 și 20:00. Percepem o taxă modică pentru a tria oamenii. La început veneau mulți din curiozitate și nu terminau cursul. Acum sunt mai puțini cei ce renunță. În plus, în schimbul taxei cursanții primesc un voucher de servicii pe care îl pot folosi la noi.

 

Pare o atmosfera ideală de lucru, se vede că echipa dumneavoastră muncește cu drag. Cum ați reușit?

De câțiva ani am făcut transparentă grila de venituri și le las posibilitatea să vadă cum își câștigă banii. Au ajuns să fie relaxați când au văzut că își pot mări singuri salariile dacă lucrează mai mult și faptul că avem tot timpul comenzi. Oamenii noștri câștigă bine, peste media din industrie. O dată cu transparența a venit și implicarea lor care duce la coeziunea colectivului.

 

V-am văzut astăzi lucrând cot la cot cu angajații în producție. Se întâmplă des?

Dacă ești doar manager este posibil să începi să te simți ca într-un turn de fildeș.

Mi-am propus să stau cel puțin câteva ore pe săptămână printre ei ca să îmi mențin contactul cu realitatea. Pentru că, la un moment dat, dacă ești doar manager este posibil să începi să te simți ca într-un turn de fildeș. Așa poți ajunge să nu mai ști ce merge și ce nu, de unde vin reclamațiile și dacă sunt îndreptățite, dacă sunt din cauza vânzărilor, a producției sau a clienților cusurgii. De aceea merg în hala de producție, dar și să văd cum merg echipamentele, dacă oamenii sunt instruiți și știu să lucreze cu ele, dacă produsele respectă standardele noastre de calitate.

De la începutul anului 2015 am implementat ISO 9001 și avem un formular de comandă pe care trebuie să fie trecute toate detaliile astfel încât să nu apară nicio neclaritate.

Este inevitabil să apară neconformități atât timp cât avem în jur de 30.000 de piese tăiate și cantuite pe lună. De exemplu, luna trecută am avut 30 de reclamații, adică 30 de piese neconforme. Asta înseamnă unu la mie, ceea ce este foarte bine. Implementarea ISO este foarte importantă pentru noi și ne ajută mult. O recomand oricui dorește să-și îmbunătățească procesele. Iar de anul acesta implementăm și un ERP care este conectat foarte bine cu standardele ISO.

 

Ce parere aveți, merită să investești în echipamente performante?

Din punctul meu de vedere, merită. Când am început să procesam PAL melaminat pentru clienții noștri am pornit cu 500 de foi/lună. Acum am ajuns la un maximum de 1.800 de foi/lună, adică șase tiruri de PAL. Nu puteam ajunge aici dacă nu aveam utilaje de foarte bună calitate. Așa că am tot investit în ele pentru că aduc productivitate, iar produsul final iese mai bine finisat. În plus, angajații sunt încântați că lucrează cu mașini performante care îi ajută în muncă.

Foto: Agregat pentru formatizare în pachet FORMAT-4 Kappa Automatic

 

De cât timp folosiți utilajele de la Felder Gruppe?

Colaborarea cu Felder am început-o în anul 2003, primul utilaj fiind un circular care s-a dovedit a fi foarte fiabil comparativ cu ceea ce aveam înainte. Ulterior am mai achiziționat două circulare, două mașini mari de cant și un circular de tăiat în pachet. În prezent avem patru echipamente Felder dintr-un total de cinci.  Cel mai mult apreciez corectitudinea și deschiderea. În plus, grija ca timpul de intervenție să fie mic atunci când avem nevoie de service. Nu ne permitem utilaje de rezervă, așa că este important service-ul. Iar Felder intervine foarte repede atunci când sunt probleme. Așa am ajuns să încheiem acest parteneriat. În plus, echipamentele sunt fiabile și ușor de manipulat pentru că au o interfață prietenoasă.

 

De ce ați decis să cumpărați utilaje Felder?

Cel mai mult apreciez corectitudinea și deschiderea. În plus, grija ca timpul de intervenție să fie mic atunci când avem nevoie de service. Nu ne permitem utilaje de rezervă, așa că este important service-ul. Iar Felder intervine foarte repede atunci când sunt probleme. Așa am ajuns să încheiem acest parteneriat. În plus, echipamentele sunt fiabile și ușor de manipulat pentru că au o interfață prietenoasă.

Foto: Fierăstrău circular cu masa mobile de formatizat Felder K900 S, iar în spate, Agregat industrial pentru aplicarea cantului FORMAT-4 Tempora 60.12 E-Motion

 

Ce apreciază cel mai mult clienții dumneavoastră?

Cel mai mult apreciază faptul că primesc comenzile foarte repede. Și acesta este meritul oamenilor care lucrează cu utilaje bune. Având foarte puține reclamații înseamnă că avem clienți mulțumiți. Sunt destui cei care ne sunt alături încă de la început.

 

Vă amintiți o lucrare de care să fiți foarte mândru?

A fost o lucrare unde am realizat vitrine pentru bijuterii. A fost o combinație de PAL cu furnir de nuc. A ieșit foarte bine și ne mândrim cu ea.

 

Ce cuprinde planul de investiții pentru viitorul apropiat?

Probabil că anul viitor vom deschide cel de-al treilea magazin din București, în partea de vest, și acolo vom avea nevoie de utilaje de înaltă productivitate. Cel mai probabil le vom lua tot de la Felder. De ceva vreme căutăm spațiul potrivit pentru că este greu să găsești 1.500 mp. Planul este să ajungem la patru magazine, de la două pe care le avem în prezent (Berceni și Titan).