Evoluția conceptului de calitate
Dacă dorim să coborâm cât mai adânc în istoria conceptului de „CALITATE”, trebuie, evident, să începem de la etimologia acestuia. Cuvântul „calitate” provine din latină, traducerea lui aproximativă fiind ca “fel de a fi”. Chiar de atunci, oamenii erau conștienți de importanța acestui “fel de a fi”, dar de la noțiunea aceasta simplă și până la accepțiunea modernă a conceptului de calitate a fost de parcurs un drum de secole cu schimbări radicale de percepție.
Istoria recentă a conceptului „calitate” începe însă odată cu secolul al XX-lea, pe parcursul ultimului secol fiind descoperite, dezvoltate și aplicate mai toate conceptele actuale, principiile, metodele, tehnicile și instrumentele utilizabile în scopul obținerii, menținerii și, în special, al îmbunătățirii calității produselor și serviciilor.
La nivel mondial, istoria calității este strâns legată de istoria organizării întreprinderilor și de istoria unor discipline științifice. Dacă ne punem întrebarea ce anume a determinat evoluția modului în care este abordata calitatea de-a lungul timpului, nu vom putea să nu facem legătura directă cu o serie evenimente:
►dezvoltarea pe scară largă a producției industriale de serie, cu specializarea personalului, introducerea inspecției calității produselor la sfârșitul fabricației, în scopul sortării acestora
►dezvoltarea aplicațiilor statisticii matematice care a determinat reducerea volumului activității de control a produselor finite și deplasarea atenției de la sortarea acestora către procesele de fabricație din care respectivele produse au rezultat; s-a constat astfel, ca prin menținerea sub control a acestor procese se poate evita fabricarea unor produse de proastă calitate.
►dezvoltarea teoriei fiabilității care a luat în considerare și etapa de exploatare a produselor, punând în evidență rolul și importanța proiectării produsului în obținerea calității acestuia.
Astfel conceptul calității s-a dezvoltat în timp, odată cu dezvoltarea pieței de desfacere a produselor și a serviciilor. Raportat la ultimele decenii conținutul conceptului de calitate s-a modificat în funcție de etapa de dezvoltare a economiei la nivel global, odată cu modificarea conceptului de bază, modificându-se și obiectivele și rolul calității.